Saturday, July 4, 2009

Perkembangan Buah Cili

Alhamdulillah, kebanyakan pokok telah mula menghasilkan buah cili. Berikut dipaparkan gambar2 buah cili yang tergantung di ladang batang kali:







Dengan melihatkan perkembangan buah2 cili di ladang kami, kami yakin akan mencapai sebanyak 1.5 kg sepokok sebulan walaupun sebenarnya target asal kami adalah 2 kg sepokok sebulan. Namun, kami terpaksa berpuas hati kerana kami masih mentah dalam penanaman fertigasi, iaitu penanaman pertama kami.

2 minggu yang lepas, hujan lebat telah menumbangkan beberapa pokok cili. Kerja-kerja meletakkan pancang sebagai support kepada pokok diteruskan bagi memastikan pokok-pokok tidak tumbang.



Ini adalah gambar beberapa ratus pokok yang ditanam semula bagi menggantikan pokok-pokok kami yang telah tewas dijangkiti penyakit virus dan lalat. Anak2 pokok sengaja dibiarkan sehingga besar di dalam tray bagi memastikan ia mempunyai akar yang kuat dan mengelakkan pembesaran terbantut.

Perangkap lalat buah yang amat berkesan:

Terima kasih kerana mengikut perkembangan ladang kami. Selepas ini, kami akan sibuk memasarkan produk pertama ladang kami. Sekian untuk kali ini.




No comments:

Post a Comment