Sunday, August 9, 2009

Update Pemungutan Hasil Cili

Setelah cili berbuah selama 2 minggu, kami dapat mengumpulkan lebih kurang 20 kg cili selang sehari. Jumlah berat ini telah naik dari mula2 kami pungut hasil 2 minggu yang lepas. Ini berketepatan dengan target penghasil cili di mana jumlah pungutan akan meningkat saban hari. Alhamdulillah. Kami berdoa agar pada tibanya bulan Ramadhan al-mubarak nanti, penghasilan cili akan sampai ke tahap yang memberangsangkan, selari dengan keberkatan bulan tersebut.
20 kg cili yang dipungut juga berjaya dijual ke penjual2 dengan harga yang amat memberangsangkan. Demand juga semakin banyak dan alhamdulillah, setakat ini semuanya berjaya dijual. Ini bermaksud, jika kami memulakan fasa ke-2, kami yakin, tiada masalah untuk memasarkan produk2 kami ke penjual2 cili ini. Tapi kami terpaksa hold dulu sehinggalah dapat cover operating cost bulanan ladang kami. Ini juga kami yakin akan dapat dicapai pada bulan pertama harvesting ini.
Amin...
Berikut adalah beberapa gambar pokok cili yang telah mula "panas kemerahan":

Ladang yang dahulunya hijau, sekarang mula "panas"...Pepatah melayu ada mengatakan, hujan emas di negeri orang, hujan panas di negeri sendiri, lebih baik negeri sendiri..
inilah maksud dia..heheheh


Jika berminat, bolehlah order terus dari kami...

Keadaan ladang sekarang...dengan rendangnya pokok2 kami, kejadian banjir di tanah jiran tidak lagi berlaku...

Sebahagian cili hijau yang dikutip untuk sample..

Sebahagian cili merah yang dikutip, juga untuk sample...

Average size, 20-23 cm..

Selingan..
Mungkin ramai yang tidak tahu, selain cili, MyAgroSoil ada juga menanam sayuran alternatif seberti bendi di bawah ini..tetapi tidak difertigasikan..hanya baja nya saja AB yang disiram...
menarik juga hasilnya...
Thank you for dropping by...till another time...









No comments:

Post a Comment