Thursday, April 23, 2009

Kerja-Kerja Penyemaian Biji Benih dan Pemasangan Utility

Semalam, ladang kami telah pun menyemai sebanyak 3000 biji benih ke dalam tray semaian. Ini adalah fasa pertama semaian ladang kami dan fasa kedua, iaitu sebanyak 2250 pokok anak berlangsung 2 minggu atau sebulan dari tarikh ini. Setelah menyemai, tray2 semaian diletakkan ke dalam rumah semaian untuk penumbuhan maksima. Berikut adalah gambar-gambar semaian:

Sebanyak 30 tray, atau 3000 biji benih berjaya disemai hari ini oleh pekerja2 kami.

Setelah disemai, ia disusun rapi dalam rumah semaian. Kerja2 penyemburan air akan dilakukan secara automatik untuk mengurangkan manhours semaian. Semuanya dilakukan dengan timer.

Ini adalah gambar terbaru ladang kami. 3000 polibeg telah siap di susun rapi.


Diantara kedua2 belah wing ladang, adalah laluan utama pejalan kaki untuk ke ladang fasa kedua (kawasan yang belum cover dengan silver shine tu)



Ini adalah masterpiece utility ladang kami yang baru siap dipasang selasa lepas. Sumber air ladang kami adalah mata air atau tube well. Ia disedut oleh underground water pump yang berupaya beroperasi secara automatik apabila pili air dibuka mengikut water demand. Ini telah menghapuskan bil air jika sambungan secara paip digunakan.

Spotlight dipasang sebanyak 2 biji sebagai mata ladang di waktu malam.


Power socket untuk utility ladang.

Sekian laporan terkini dari ladang batang kali. InsyaAllah, hari Sabtu ini, kami akan memulakan dan dengan harapan, mengakhiri kerja-kerja pemasangan pipe fertigasi dan memulakan hydrotesting ladang kami.

No comments:

Post a Comment